Jak rychle zhubnout břicho nejen v menopauze

02.02.2021

Jak rychle zhubnout břicho? Ptá se většina žen v období kolem menopauzy, ale nejen v něm. I žena 45+ může mít štíhlou linii. Jak ale na to? Zásadní je uvědomit si, že v tomto období má ženské tělo specifické požadavky nejen na skladbu stravy, ale i pohybové aktivity. Mnohdy je třeba přehodnotit celý dosavadní životní styl.

Znáte nějakou ženu po padesátce, která v pase měří stejně jako ve dvaceti?

Taková žena je spíše výjimkou. V období menopauzy se tvar těla přirozeně začíná měnit. Obvod pasu se zvětšuje. Je to důsledek změn hladiny hormonů. Pokud o sebe žena nepečuje, rychle ztrácí svou formu, dochází ke vzniku ochablé kůže, úbytku svalové hmoty,  ke zvýšenému ukládání tuku v oblasti bříška. Tělo ztrácí své křivky, s úbytkem svalové hmoty se zpomaluje metabolismus. Dochází k přibývání na váze.

Žena v období menopauzy se potřebuje zaměřit na jídelníček i pohybové aktivity zároveň

Jídelníček ženy v menopauze
má přispívat k udržení hormonální rovnováhy, vést ke zdravé postavě a vitalitě, současně by měl být terapií mnohých klimakterických projevů (návaly horka a pocení, potíže s kůží a vlasy, podrážděnost a deprese, osteoporóza ...).  Svou velkou roli v něm hraje také péče o střevní mikrobiom.

Pohybové aktivity ženy v menopauze
je taktéž potřeba pečlivě vybírat. Důležité je zařadit následující pohybové aktivity:

  • Kardiovaskulární cvičení (aerobní) - zvyšuje tepovou frekvenci a způsobuje zadýchání, tělo se prokrví a svalům se dostává více kyslíku, kyslík se v těle použije na spalování tuku a sacharidů. Uvolněná energie zabezpečí svalovou činnost. Tento druh aktivity zlepšuje činnost srdce a tělesnou zdatnost. Ideální cvičení: běh, plavání, pěší turistika, aerobik.
  • Silové cvičení - posilování udržuje svalovou hmotu a je prevencí jejímu úbytku ve vyšším věku. Zvyšuje tonus a zlepšuje vyváženost svalů, ve vyšším věku předchází pádům. Jakékoliv silové cvičení pomáhá udržovat pevnost kostí, na které se upínají svaly. Lidé po třicítce, kteří nejsou tělesně aktivní, za deset let příjdou až o pět procent svalové hmoty.
    Patří sem zdvihání činek, posilování s vahou vlastního těla (dřepy, sedy-lehy ...) a další.
  • Cvičení, při kterém kosti nesou hmotnost těla - udržuje zdravé kosti, je prevencí osteoporózy. Patří sem cvičení vysokointenzivní a nízkointenzivní.
    Vysokointenzivní typy cvičení podporují kosti. Avšak pokud už trpíte osteoporózou, jsou spojeny s rizikem pádů a zlomenin. Patří sem tyto aktivity: pěší turistika, joging, tenis, vysokointenzivní aerobik.
    Nízkointenzivní typy cvičení jsou vhodnější pro ženy s osteoporózou. Patří sem svižná chůze venku nebo na běžeckém trenažéru, jízda na eliptickém trenažéru, používání stepperu, nízkointenzivní aerobik.
    Cvičení, při kterém kosti nesou hmotnost těla nejsou aktivity vykonávané ve vodě (plavání, vodní aerobik) ani cyklistika. Tyto sporty jsou vhodné na tonizaci svalů. 

Zdravá hmotnost ženy v menopauze

Žena procházející menopauzou či klimakteriem může být štíhlé postavy, ale cílem by neměla být postava ve tvaru přesýpacích hodin a ploché břicho! Zde je podstatnější "zdravá hmotnost", kdy žena disponuje i trochou tuku, který je v tomto věku důležitý! Žena si udržuje takový tvar těla, aby dosáhla nízkého rizika cukrovky, ischemických chorob srdečních nebo vzniku artrózy. Obvod jejího pasu by neměl přesáhnout 87 cm. Od 88 cm hrozí vysoké riziko výše uvedených onemocnění.

Nejenže je těžké udržet si váhu stejnou jako ve 20 letech, ale není to ani zdravé! Navíc hubené padesátnice mívají propadlé tváře a celkově působí strhaným dojmem. Často jim chybí energie na pohybové aktivity.

Období menopauzy by pro ženu mělo být obdobím nejvyšší péče o sebe samu 

Žena 45+ by měla už znát, co jí pomáhá zachovávat zdraví a vitalitu jak ve způsobu stravování, tak v pohybových aktivitách. Měla by umět relaxovat a vědět, jak si udržet zdravou psychiku. Zachování si zdravé tělesné hmotnosti v tomto období ji ochrání před nadměrným přibýváním na váze i v dalších letech a před mnohým závažným onemocněním.


Ráda vás procesem objevování prospěšného jídelníčku i pohybových aktivit provedu.