Jak často stoupat na váhu?

02.10.2020

Časté stoupání na váhu neuškodí, pokud číslo na přístroji neovlivní následný způsob stravování nebo postoj k vlastní osobě. Rozhodně se nevážíme v případě, že nás číslo na váze rozhodí tak, že máme celý den zkaženou náladu. Nejčastěji se váží lidé, kteří touží být ve všem dokonalí. A zbytečně se trápí každým gramem navíc. Jednoduchým ukazatelem, jak jsme na tom, je přitom naše běžně nošené oblečení. A to, jak se v něm cítíme. 

Pokud trpíme obezitou, pak číslo na váze může způsobit silné pocity viny


Cítíme se provinilí ze skutečnosti, že jsme se vůbec najedli. A to nás přesvědčí, že musíme jídlo omezit. Začneme držet dietu a začarovaný kruh začíná. Přibývání na váze často způsobuje pocity viny. Cítíme vinu proto, že jsme obézní. A protože jsme obézní, cítíme se provinile, kdykoliv jíme. Potíže s obezitou se prohlubují. Tato situace je velmi náročná a stresující. Dlouhodobě nás fyzicky a psychicky vyčerpává. Většinou se v ní zaměřujeme pouze na jídlo.
Co kdybychom to tentokrát zkusili jinak a veškerou svoji pozornost dali sobě? 

Zaměřujeme se na své tělo a na to, jak jíme
 

Své jídlo, ať už je jakékoliv, jíme vědomě, pomalu a v plné přítomnosti. Pozorujeme reakce svého těla. Možná v průběhu jídla zjistíme, že to, co máme na talíři nepotřebujeme sníst celé. Možná pocítíme, že takové jídlo nepotřebujeme jíst vůbec. Často jíme určitá jídla jen ze zvyku. Naše tělo nám však dává jemná znamení. My pouze potřebujete být u jídla pozorní a uvolnění zároveň, abychom se vnímali. A pokud se to nepodaří hned, zkoušíme to tak dlouho, jak bude třeba. S každým dalším jídlem konzumovaným v přítomném okamžiku roste šance, že svoje tělo začneme vnímat.

Z přijímání potravy si můžeme vytvořit malý rituál. Jídlo si hezky naservírujeme, nejprve chvíli vnímáme svůj dech a pomalu začínáme jíst. Pokud se přistihneme, že jsme myšlenkami někde jinde a jídlo do sebe házíme, nic se neděje. Buďme k sobě laskaví a nenásilně se opět vraťme k vědomému jídlu. Takto přijaté jídlo tělo snadněji stráví a my se budeme cítit nasycení nejen fyzicky, ale i psychicky.

Náročné situace přinášejí dar 
 

Objevit ho můžeme tehdy, když zůstaneme v každé situaci vnitřně otevření. V pozitivních situacích to většinou nebývá problém. Zkusme zůstat otevření i v situacích negativních, mezi které potíže s obezitou jistě patří.
Věnujme si plnou pozornost a rozbalme si svůj dárek - otevřený komunikační kanál mezi sebou a vlastním tělem. 

Šárka Blatná - výživové poradenství