Deprese a strava

07.10.2020

Emoční zdraví ztrácí stále vyšší procento populace. Deprese je rozšířenější ve větší míře než nemoci srdce a rakovina. Deprese je dvakrát běžnější u žen než u mužů, a zdá se, že převažuje po porodu nebo během menopauzy. V akutním depresivním stavu si můžeme významně pomoci kvalitní stravou.

Varovné signály deprese jsou následující

  • Pocity nicotnosti, viny a sebeobviňování, dále pocit, že člověk nemá věci pod kontrolou a že není schopen je zvládnout. 
  • Únava, ztráta energie a obecný pocit letargie.
  • Myšlenky na sebevraždu. 
  • Špatné soustředění, zapomnětlivost, nerozhodnost a problémy se sebevyjádřením. 
  • Ztráta chuti k jídlu a váhy, nebo naopak zvýšená chuť a růst váhy. 
  • Změny ve spánkovém režimu - nespavost, nebo naopak přílišná spavost.
  • Nezvyklý neklid a rozrušení, nebo naopak zpomalení všech reakcí. 

Expert na zdravou výživu Patrick Holford předložil vědecký důkaz, že když jíme správné a kvalitní potraviny, zvyšujeme si tím svoje IQ, zlepšujeme svoji náladu, energetickou hladinu, paměť a udržujeme si dlouho mladou mysl. Ve své knize Optimum Nutrition for the Mind (Optimální strava pro mysl) uvádí pět základních "potravin pro mozek". 

Optimální potraviny pro mozek 

  • Komplex sacharidů - jako jsou celá zrna, luštěniny, ořechy a semena. Ovoce a zelenina jsou dalším dobrým základem pro nejdůležitější výživu mozku a nervového systému, neboť obsahují glukózu, tedy hlavní "pohonnou látku" (palivo) mozku.
  • Zdravé tuky - polynenasycené kyseliny, omega-3 a omega-6 jsou "architekty vyšší inteligence". Musejí se dodávat stravou. Kromě vody náš mozek obsahuje 60 % tuku.
  • Fosfolipidy - jsou ony "inteligentní" tuky v mozku, nejlepší přátelé paměti. Nejbohatším zdrojem jsou: vaječný žloutek a droby.
  • Aminokyseliny - jsou "abecedou mysli a nálad" a zároveň stavebními kameny bílkovin, které zlepšují práci mozku. Zprávy se v mozku pohybují od jedné buňky k druhé skrze neuropřenašeče, a "písmena" těchto zpráv jsou stavěna právě z aminokyselin, získávaných ze zeleniny a živočišných zdrojů.
  • Inteligentní živiny - vitamíny a minerální látky jsou pro mozek nejlepšími přáteli a skvělými harmonizátory. Patří sem: vitaminy B, hořčík a zinek. Mozek potřebuje vitamíny a minerální látky, aby mohl přeměnit glukózu na energii.

Propady v náladách lze snadno vyladit jídelníčkem

Výběrem vhodného jídelníčku lze předcházet mnohým propadům nálad. Správně zvolené potraviny jsou vhodnou prevencí depresivních stavů a mnoha dalších onemocnění. Pokud zvýšíme svůj pobyt venku, na čerstvém vzduchu, nejlépe uprostřed přírody, pak se účinky dobrého jídla násobí.  

Šárka Blatná - Výživou k osobní harmonii

Zdroj: Reflexologie - Inge Dougansová