Co jíst v lednu, abychom si neškodili

V lednu a dalších zimních měsících často jíme potraviny, o kterých ani netušíme, jak nám škodí. Především našim ledvinám a močovému měchýři. V emoční rovině se můžeme cítit úzkostliví a vyčerpaní. Ačkoliv jíme "zdravě", není zárukou, že se jedná o stravu vhodnou pro toto chladné roční období.

Pokud jsme spojeni se svým tělem, většinou intuitivně toužíme po jídle, které nám po všech stránkách prospívá. 

Co jíst v zimě, když své tělo příliš nevnímáme?

V lednu a zimním období nám prospěje konzumace následujících potravin a jídel:

  • vývary z masa a kostí - dlouho tažené (až 48 hodin)
  • vývar ze zeleniny, mixované zeleninové polévky (krémové)
  • vařené teplé pokrmy
  • pokrmy z jednoho hrnce
  • zelenina pečená
  • maso pečené
  • ryby: losos, candát, pstruh, kapr, úhoř
  • plody moře: kaviár, krabi, slávky, krevety
  • mořské řasy: wakame, kombu, nori
  • luštěniny: fazole, čočka, hrách, cizrna
  • kořeněná jídla
  • nápoje: odstátá nebo teplá voda, minerální voda, teplé čaje svařené s kořením

Držíme se zásady, že jíme pouze skutečné základní potraviny a jídla z nich připravovaná.

Jaká strava nás v zimě oslabuje?

  • studená jídla a nápoje
  • čerstvě lisované šťávy
  • syrová vodnatá zelenina a ovoce
  • příliš slaná a příliš sladká jídla

Koření, jako prevence virových onemocnění

Nejen v lednu nás mohou potrápit různá virová onemocnění jako jsou chřipka či coronavirus ...  V kuchyni proto používáme koření s antivirotickými a antibiotickými účinky. Zeleninová, luštěninová, masitá jídla kořeníme tymiánem, rozmarýnem či bazalkou. Toto koření celkově posiluje imunitu a příznivě působí na trávení. 

Jednoduchý recept na pečenou zeleninu s antivirotickými bylinkami

Pečená zelenina s bylinkami

dýně Hokkaido
několik mrkví
pastinák
olivový olej
sůl, pepř, kurkuma
tymián, rozmarýn, majoránka
šťáva z 1/2 citronu

Mrkev s pastinákem oloupeme a nakrájíme na kostky. Dýni nakrájíme na kostky i se slupkou (bez jádřince). Zeleninu vložíme do velké mísy, zakapeme olivovým olejem a pořádně promícháme. Pak ji rozprostřeme na plech, sypeme sušenými bylinkami, pepřem, kurkumou a pokapeme citronovou šťávou. Pečeme ve středně teplé troubě asi 30 minut. Před podáváním jemně osolíme. 

Skvělá pečená zeleninová směs vhodná jako příloha k masu nebo luštěninám. Pokud přidáme parmazán, fetu, tempeh nebo vařená vejce, stane se hlavním chodem. Na talíři doplňujeme fermentovanou zeleninou jako je kysané zelí, pickles apod.

Virová onemocnění a chlad

Virová onemocnění jsou chladné povahy. Chlad je tedy výrazně podporuje. Proto je tolik důležité vyhýbat se ochlazující stravě (oslabující jídla, studené nápoje, zmrzlina), příliš chladnému počasí a teple se oblékat. 

Zimní období po nás chce maximum péče nejen na fyzické, ale i psychické rovině. Stres, přetěžování se, ponocování, negativní emoce vedou k oslabení imunitního systému. 

Proto si pomáháme relaxačními metodami, procházkami v přírodě, jízdou na běžkách a dalšími aktivitami, které nám dělají radost.

Šárka Blatná - poradce pro výživu