Opravdu efektivní změna ve výživě

06.04.2021

Čím začít se změnami ve výživě, aby to bylo jednoduché a efektivní? Co takhle úpravou délky stravovacího okna? Pokud je vaše okno, kdy jíte, často příliš dlouhé, nejspíš trpíte nějakým chronickým onemocněním, nadváhou či obezitou.

Stačí udělat jeden jednoduchý krok!

Úprava délky stravovacího okna

Nejprve zjistěte, v jak velkém časovém okně přes den jíte. Ráno si zapište čas prvního jídla. Počítá se i hrnek kávy či čaje s mlékem. Večer si zaznamenejte čas, kdy s jídlem končíte. Dostanete několikahodinový údaj. 

Pokud je 12 hodinový či nižší a vy jste zdraví a cítíte se být fit, pak zřejmě nic měnit nemusíte.

Pokud je vyšší než 12 hodin, pak jeho zkrácení příznivě a hluboce ovlivní vaše celkové fungování.

Zkrácení časového okna na jídlo

Z dlouhodobého hlediska má velký vliv na zdraví to, kdy jíme! 

Pokud je stravovací okno dlouhé 15 a více hodin denně (v tomto případě se dojídáme i v noci), pak tělo reaguje, jako když jíme neomezeně bez přerušení. Vznikají nemoci. 

Stravovací okno v délce 8-11 hodin přináší zdraví a dobrou kondici. Trávicí systém má prostor pro opravu a rejuvenaci. Nikdy ale nejezte pozdě večer!

Ozdravení trávení a hubnutí s úpravou stravovacího okna

Délka stravovacího okna pro hubnutí je 8-9 hodin. Tento čas přináší ty nejlepší výsledky. Dodržujte tak dlouho, dokud tělo nezíská zdravou hmotnost. Poté přejděte k času, který udržuje zdravou hmotnost, tj. 11-12 h okno stravování.

Jděte na to postupně!

To proto, aby změna nebyla příliš razantní a neodradila vás na samém začátku. Týká se především 15 a vícehodinových jedlíků.

Začněte tedy s 12 hodinovým stravovacím oknem a dodržujte jej 1-2 týdny. S tímto zkrácením délky stravovacího okna se zdravotní přínosy zdvojnásobí a opět se zdvojnásobí s každým jeho dalším zkrácením. Dále zkracujte vždy o hodinu, po 1-2 týdnech, až se dostanete na 8-9 hodin.

V praxi to může vypadat takto:
Při 11-12 h stravování začnu s prvním soustem v 7 h a končím v 18-19 h.
Při 8-9 h stravování začnu s prvním soustem v 7 h a končím v 15-16 h, 8 h až 16-17 h nebo 9 h až 17-18 h. Čím dříve ráno začnete, tím výraznější přínos to bude mít.

V rámci celého stravovacího okna si dejte alespoň 2-3 plnohodnotná jídla. Důležité je najíst se dostatečně a nehladovět!!! Ze začátku jezte jídla, na která jste zvyklí. Klidně si dejte i poobědový dezert :). I tak se dá za rok zhubnout o desítky kilogramů.

Hlavním benefitem jsou ohromné zdravotní přínosy, ústup chronických onemocnění a získání nové chuti do života.

Šárka Blatná - výživou k harmonii